Så kom OY-DRG i luften igen og har fundet et nyt hjem i Billund. Steen Eriksen har gennem efteråret og foråret kæmpet for at få den klar og ikke mindst godkendt til sæsonen.
OY-DRG er fra 1971 og bygget af Malmø Flyve Industri, deraf navnet MFI 9B. Den oprindelige type betegnelse var BA 7 da prototypen gik i luften første gang i 1958. I 1960 blev den tilgængelig fra Malmø Flyve Industri. I 1963 blev den opdateret til den model som OY-DRG er baseret på nemlig MFI 9B. Bölkow Apparatebau GmbH har i perioden fra 1963 til 1971 fremstillet 210 stk. Bo 208s på licens.
Flyet blev kendt da den svenske Carl Gustaf von Rosen købte 5 og gik aktivt ind i Nigerias borgerkrig ( 1967-70) på Biafra side. Han fik flyene malet i camouflagefarver, udstyret med raketter og dannede sammen med en gruppe venner en eskadrille, som de kaldte ‘Babies of Biafra’, der bombede flyvepladser, hvorfra det nigerianske luftvåben fløj angreb mod civilbefolkningen i Biafra. Den 22. maj1969 og i de følgende dage gennemførte von Rosen og hans fem fly angreb på lufthavne ved Port Harcourt, Enungu og andre mindre lufthavne. Nigerianerne blev fuldstændig taget på sengen og et antal dyre jetfly, herunder nogle MIG-17 jagere og tre ud af deres seks Ilyushin Il-28 bombefly blev ødelagt på jorden.
OY-DRG har stået på jorden i 13 år og genopstandelsen har krævet en stor indsats.
Reg: OY-DRG
Model: MFI 9B.
Engine: Rolls Royces 100 HP
MTOW: 575 kg
Cruise speed: 112 mph
Godkendt til: VFR dag
Antal anparter: 6
Henvendelse og nærmere info:
Steen Eriksen
steeneriksen1@me.com
mobil: 40514080