Billund Motorflyveklub stiftet den 4. juli 1966
1. Flyveklubbens navn
Klubbens navn er Billund Motorflyveklub. Dens hjemsted er Billund og forretningsåret er kalenderåret.
2. Formål
Klubben er upolitisk og klubbens ansvar er begrænset til klubbens formue.
Klubben har til formål:
– at fremme interessen for flyvningen
– at virke for praktiske foranstaltninger, der kan fremme og lette privatflyvningen
– at arrangere underholdende og relevante foredrag og aktiviteter, der kan udbrede kendskabet til flyvning.
– at give råd og vejledning for medlemmer, der agter at uddanne sig som flyvere
– at medlemmerne får en økonomisk attraktiv adgang til at erhverve certifikat
3. Flyveklubbens medlemmer
Som aktive medlemmer kan optages enhver uberygtet person, der er fyldt 18 år, og som er indehaver af, eller har haft flyvercertifikat. Personer under 18 år der er under uddannelse til flyver kan opnå medlemskab.
Byer, kommuner, firmaer, institutioner og enkeltpersoner uden certifikat kan opnå medlemskab som passive medlemmer mod erlæggelse af nærmere fastsat bidrag.
Ethvert spørgsmål om optagelse i klubben afgøres endeligt i bestyrelsen.
4. Ophør af medlemskab
Man ophører med at være medlem af klubben:
-ved udmeldelse, der må finde sted skriftligt til bestyrelsen senest med en måneds varsel til en 1. januar
-ved kontingentrestance i over en måned trods skriftligt påkrav
-ved eksklusion, når bestyrelsen skønner, at et medlem modarbejder klubbens formål, eller når et medlem skønnes at have gjort sig skyldig i en handlemåde, der kan skade klubbens anseelse eller virke.
Ved medlemsrettens ophør bortfalder enhver ret for det udtrædende medlem med hensyn til klubbens formue eller andre rettigheder.
5. Generalforsamlingen
Generalforsamlingen har den højeste myndighed i alle klubbens anliggender. Den ordinære generalforsamling finder sted hvert år i februar måned, og indkaldes af bestyrelsen med 14 dages varsel ved skriftlig meddelelse til hvert medlem. Skriftlige meddelelser kan formidles elektronisk. Meddelelsen skal indeholde mødets dagsorden.
Ekstraordinær generalforsamling kan finde sted, når bestyrelsen ønsker det, eller når begæring derom fremsættes af 1/4 af medlemmerne, dog mindst af 10, med angivelse af, hvad der ønskes behandlet på mødet.
En ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes senest 14 dage efter fremsat begæring og med 14 dages varsel.
På hver generalforsamling vælges en dirigent, der leder forhandlingerne.
Afstemning skal foregå ved almindelig håndsoprækning, men dog skriftligt, dersom blot ét medlem måtte ønske det.
Over det på generalforsamlingen passerede føres en særlig protokol, der underskrives af formanden og dirigenten og derefter har fuld beviskraft.
6. Dagsordenen på den ordinære Generalforsamling
På den ordinære generalforsamling skal følgende dagsorden behandles:
1. Årsberetning fra bestyrelsen
2. Aflæggelse af regnskab
3. Fastlæggelse af kontingent for det kommende år
4. Valg af bestyrelsesmedlemmer samt suppleanter
5. Valg af revisor
6. Indkomne forslag
7. Evt.
Derefter kan ethvert spørgsmål af interesse for klubben bringes frem til diskussion. Forslag fra bestyrelsen, der tilsigter en generalforsamlingsbeslutning, skal fremsendes senest sammen med Generalforsamlings indkaldelsen. Forslag fra medlemmer, der tilsigter en generalforsamlings- beslutning, skal være bestyrelsen i hænde senest 10 dage inden Generalforsamlingsdatoen.
7. Generalforsamlingens beslutninger
På generalforsamlingen har kun ethvert tilstedeværende aktivt medlem én stemme. Alle afgørelser træffes ved simpel stemmeflerhed, dog kræves til en beslutning om klubbens opløsning eller om ændring i vedtægterne, at mindst 2/3 af klubbens medlemmer er tilstede, og at mindst halvdelen af de mødte stemmer for opløsning eller ændringen.
Hvis ikke 2/3 af medlemmerne er tilstede, men halvdelen af de mødte stemmer for opløsningen eller ændringen, indkalder bestyrelsen til ekstraordinær generalforsamling, hvor afgørelsen da træffes ved simpel majoritet og uden hensyn til de fremmødtes antal.
8. Flyveklubbens ledelse
Klubbens ledes af en bestyrelse på 5 eller 7 medlemmer valgt af generalforsamlingen for to år ad gangen. Genvalg kan finde sted.
Bestyrelsen konstituerer sig selv.
9. Valg af klub revisor
Ved den ordinære generalforsamling vælges en revisor. Kassereren opstiller og afstemmer regnskabet, som bestyrelsen indstiller til godkendelse på generalforsamlingen. Revisoren reviderer regnskabet før generalforsamlingen og påtegner det med eller uden bemærkninger.
10. Klubbens formue forvaltning
Klubbens formue og kontante pengemidler med undtagelse af den til enhver tid nødvendige kassebeholdning skal altid være anbragt i et solidt pengeinstitut (bank eller sparekasse).
Klubben tegnes af formanden og kassereren i forening.
Bestyrelsen bemyndiges af formanden til at optage og afvikle lån i anerkendte pengeinstitutter samt afgive fornøden sikkerhedsstillelse i forbindelse hermed. I disse tilfælde kræves underskrift af hele bestyrelsen.
I tilfælde af klubbens opløsning skal klubbens formue tilfalde foreninger af almennyttig karakter, hvor flyvning indgår i formålet. Formuen overgår til AOPA DMU – Dansk Motorflyve Union’s administration, som skal administrere formuen særskilt og overdrage den til en eventuelt senere forening af almennyttig karakter i Billund, hvori flyvning indgår i formålet såfremt det skønnes, at formuen på forsvarlig måde vil blive anvendt til flyvningens tjeneste.
Lovene er ændret i overensstemmelse med beslutning på ekstraordinær generalforsamling den 22. marts 1974.
Lovene er ændret i overensstemmelse med beslutning på ekstraordinær generalforsamling den 14. februar 1996.
Lovene er ændret i overensstemmelse med beslutning på ekstraordinær generalforsamling d. 5. september 2023.